Structureel debiteurenbeheer is een van de belangrijkste zaken op weg naar het sneller betaald krijgen van je facturen.
De meeste bedrijven hebben er wel eens (of helaas structureel) mee te maken, facturen die te laat betaald worden. Een onbetaalde factuur kost tijd en irritatie, maar kost ook geld. Hoe zorg je ervoor dat facturen sneller betaald worden?
Structureel debiteurenbeheer is een van de belangrijkste zaken op weg naar het sneller betaald krijgen van je facturen. Je liquiditeitspositie komt niet in het geding als je ervoor zorgt dat de debiteurenadministratie altijd up-to-date is. Een van de meest gebruikte meetinstrumenten binnen het debiteurenbeheer is DSO.
DSO staat voor Days Sales Outstanding, de DSO ratio geeft aan hoe lang het gemiddeld duurt voordat een bedrijf de facturen betaald krijgt. Een lage DSO betekent dat je klanten over het algemeen snel betalen, dat is goed voor de cashflow in de onderneming. Een hoge DSO betekent dan weer dat klanten langer wachten met betalen van facturen, wat een negatieve invloed heeft op de cashflow en banksaldo. Een hoge DSO komt vaak doordat je een risicovolle debiteurenportefeuille hebt, of doordat het debiteurenbeheer niet goed, of niet structureel gevoerd wordt. Een niet structureel uitgevoerd debiteurenbeheer heeft in de meeste gevallen een negatief effect op de DSO, en dus op je onderneming.
Debiteurenbeheer is de manier om je facturen sneller betaald te krijgen, maar bij het gemiddelde MKB bedrijf ook vaak het ondergeschoven kindje. Vaak wordt debiteurenbeheer gezien als een lastige of vervelende klus, of willen ze hun goede relatie met hun klant niet op het spel zetten. Daarnaast ligt het debiteurenbeheer bij ziekte of vakanties vaak stil, waardoor het aantal onbetaalde facturen snel op kan lopen.
Veel ondernemers gaan er vanuit dat hun klanten het niet prettig vinden als ze een strak debiteurenbeleid hanteren, maar niet is minder waar. Zelf zeggen wij altijd, debiteurenbeheer is het opvoeden van je klanten. Daarmee bedoelen we dat wanneer een klant vanaf het begin van de zakelijke relatie gewend is aan jouw strikte debiteurenbeheer, ze hier ook geen problemen mee hebben. Sterker nog, diverse onderzoeken tonen aan dat klanten het juist als prettig ervaren. Klanten vinden het vervelender als je nooit iets laat horen over openstaande facturen en dan ineens geconfronteerd worden om de openstaande facturen te voldoen.
Zoals gezegd is een strak debiteurenbeheer de oplossing tegen onbetaalde facturen. Heb je moeite met het bijhouden van de debiteurenadministratie? Met de debiteurensoftware van CBMK automatiseer je heel eenvoudig jouw debiteurenadministratie. Zo maak je direct inzichtelijk wanneer en welke acties er ondernomen moeten worden.
Heb je een vraag? Stel hem aan één van onze specialisten. Zij helpen je graag en voorzien je van een passend advies.